
ChatGPT Shopping SEO, keresőoptimalizálás
2025.08.14.
A SEO második aranykora?
2025.09.02.Google AI Shop és a SEO
Ahogy a ChatGPT, úgy a Google is élesítette a saját AI alapú shopját. A helyzet annyiban más, hogy a piacvezető keresőszolgáltatóról beszélve a lehetőségek sokkal mélyebben és szélesebb spektrumon tárulnak fel, hiszen ott a keresőpiac 98%-a.
Képzeljünk el egy világot, ahol a klasszikus kereső megváltozik, azaz radikálisan egyik napról a másikra nem lesz elérhető, abban az esetben, ha termékkeresést adunk le, vagy termékkategória keresést.

Helyette lesz egy chat ablak hangüzemmóddal, és az ablak egyik felét foglalja el, a másik felét, a termékkínálat, webshop, márka és egyéb webáruházjellemzők nélkül. Menjünk tovább, miután kiválasztjuk a terméket, a következő válasz: a kiszállítási folyamat elkezdődött. Ez egyelőre fikció, főleg az a rész, hogy eltűnik a klasszikus kereső, de ez már csak egy apró lépés lenne és potenciálisan nagyon nagy az esélye, hogy ez a közeli jövőben meg fog történni.
Akkor újra feltehetjük a kérdést: a SEO halott lesz, ha nem lesz szükség a továbbiakban webáruházakra sem, vagy maguk a webáruházak is csevegő ablakká válnak majd?
Nincs jó hírűnk, ugyan nem szűnik meg, de nagyon leszűkülnek a lehetőségek, nem csak a SEO szakemberek számára, mert nem lesz úgymond webáruház, tartalom, url struktúra stb.., stb.., de vállalkozások számára is. Ha nem lesz webshop, márka, fizetési folyamat, dizájn, vagy szöveges tartalom, akkor alapjaiban rendül meg az e-kereskedelem is. Ha hozzávesszük, hogy talán a felhasználók a vásárlási folyamatot Google Pay-en keresztül már a keresőben fogják intézni, akkor a vásárlók el sem jutnak a vállalkozások felületeire.
Ha mindez nem lesz, akkor a kérdés az, hogy mi lesz és mi marad, hogy fog történni az online vásárlás? Megint ott tartunk, hogy találgatunk, mert ez nagyban függeni fog a vásárlást lebonyolító emberektől, de ha nem kell kattintani, fizetési folyamatot indítani és minden hang vezérelt is lehet, azaz három négy mondattal házhoz fog érkezni egy futócipő, vagy festővászon, esetleg egy nadrág, akkor igazán ki tudjuk találni, hogy merre mozoghat a folyamat.
Ha már itt tartunk és nem egy ismeretterjesztő cikket szeretnénk írni, bár ezen a ponton inkább érdekes és elméleti a folyamat, mint gyakorlati, de nézzük, hogy alakul át a keresőmarketing és SEO.
Az nem is kétség, hogy az AI shop rengeteg erőforrást fog igényelni, és nagyon sokba fog kerülni, mindig szem előtt kell tartani, hogy hol éri meg a szolgáltatónak?
Eddig a figyelem lekötéséről szólt a dolog, és a rengeteg fajta organikus találat között kinővő hirdetésekről. Így első körben gondolhatjuk jogosan, hogy a hirdetési felületek itt is ki lesznek alakítva, így a PPC ahogy már most is többnyire terméklisták alapján működni fog, és lehet optimalizálni is majd. Természetesen semmi sincs kőbe vésve, mint ami a jövőt érinti a jelenből indul ki.
Ami a SEO érinti, a legtöbb része, ami egy webáruházhoz kapcsolódik, úgymond vagy gyökeresen meg fog változni, és hasonlóan fog működni AI alapokon, mint egy kereső AI shop felület, azaz a webáruház nagy része, mint olyan el fog tűnni: meta elemek, urlek, szöveges tartalmak, képi tartalmak, és egyéb UX funkciók, mint vásárlási útvonal és fizetési folyamatok, ebből kiindulva a dizájn elemek nagy része is.
Jogos a kérdés: mi az, ami marad és mi lesz az az érték, ami meg fogja különböztetni a webáruházakat egymástól?
Ami marad az a Brand, ez szinte biztos, azonban gondoljuk át reálisan, hogy a Brand-ek skálájában, hol van egy KKV és milyen piaci szegmensekben tud érvényesülni?
A SEO kapcsán is maradnak lehetőségek, ezeket nagyon röviden fogalmazzuk, mert aki ezzel foglalkozik, pontosan tudja miről beszélünk és mindenki át tudja gondolni, és elmélyíteni a lehetőségeket: termékadatok, mint név, ár, szállítási feltételek, leírások, termékspecifikus jellemzők széles skálája, és a napi folyamatok és optimalizálás a keresési szándékok alapján, azaz a keresők igényeinek pontos felmérése és az igények kiszolgálása informális alapon. Ezen a területen is el lehet mélyedni, mert minél inkább ki tudjuk szolgálni a vásárlói információs igényeket, annál hatékonyabbak leszünk, ez a szakmai tudás a vállalkozások részéről, ami döntő lesz a jövőben.
Technikai szempontból is fontos paraméterek vannak, amiknek meg kell felelnünk, ez marad a SEO területe a fentiek alapján termékfeedek és strukturált adatok, amik a versenyképesség alapja lesz.
Ami megmarad, az az elérési út, tehát valamilyen domain és url, annak meta adatai, de mindez már csak termékszinten, természetesen fontos lesz a linképítés, vagy link profil is, és fontosabbak lesznek a feed paraméterek:
Ami tehát ma egy webshopnak a legnagyobb előnyt adhat:
- Ami eddig is fontos volt a különféle környezetekben az a szakmai tudás, ami piacspecifikus, tehát a vállalkozás ügyfeleinek megértése, az, hogy mit, az év, hónap, nap melyik szakaszában és milyen területekről, de leginkább miért keresnek.
- Strukturált adatok: naprakészség, pontosság, finomhangolás, a keresési szándék melyebb megértése a feedek elkészítése során, és a terméklisták sokaságának előállítása, tesztelése, visszamérése, és finomhangolása a legfőbb paraméterek alapján: lokalizáció, ciklikusság, vásárlói igények.
- Termékadatok újra strukturálása, tagolása, mélyebb termék specifikációk kialakítása a generative algoritmusok szerint Az összes létező adatformátum felderítése, frissítése és importálása, például JSON-LD.
- A legfontosabb technikai paraméterek: gyorsaság és különféle felületek optimalizálása, mint mobil, tv, tablet, pc.
De bejönnek új tényezők is, ami az AI számára fontosabb, mint eddig voltak egy-egy vásárló számára, mert az, amit jobban megért a mesterséges intelligencia, mint a klasszikus keresők:
- Különféle SEO elemző szoftverek mélyebb használata, amik az adatainkat elemzik és javaslatokat tesznek. Ilyenek a SEO-s szoftverek a shema.org, adatalapú generátorok, vagy maga az AI toolok sokasága is, és talán a saját GTP-k is ilyenek lehetnek, amik értékbeli különbséget is adnak, ha nem publikusak.
- Fontos a különféle termékspecifikus eszközök használata, ami az egyes keresőrendszerekre szabva értelmezik és jelentik a hibákat, mint például a Merchant center, a Rich Result Test, a Looker Stúdió, a search toolok, és a mélyebb elemzésekhez szükséges technikai SEO szoftverek és ahhoz kapcsolódó riportolási eszközök integrálása, a lehetséges hibák felderítése és javítása kapcsán.
- A Brand érték és márkahűség kiemelten fontos lesz, azaz szükséges, hogy az AI toolok, shop modulok lássák és értsék az emberek elköteleződését, és hűségét egy-egy márkával kapcsolatban, természetesen minden olyan felület játszik, ami ezt erősíti, így a Social csatornák, az értékelés, a PR, az egyéb nyilvános hivatkozások, és minden olyan forgalmi csatorna, ami látható és érzékelhető adatok alapján és visszajelzésű értékkel bír egy-egy márka körülhatárolása során.
Összességében megmaradnak az alap SEO-s funkciók és lehetőségek, de alapjaiban a vásárlási folyamat és felület fog változni, az, hogy a felületen megjelenjünk egy tanulási folyamat, vagy információ gyűjtés során, amit az AI végez, továbbra is a SEO feladata lesz gyökeres átalakulások után. Ami sokkal nehezebb lesz, hogy a nagy márkákkal azonos szinten kell majd versenyezni a Brand ismertsége miatt, tehát a nagy áruházak végett. Például egy Decathlon hatalmas versenyelőnyben lesz egy jóval kisebb márkával szemben, amely nem specifikusabb termékkínálatban például egy túra bakancs keresés kapcsán.
Mindenki át tudja gondolni, hogy milyen lehet a jövő, azonban tudni senkisem fogja, mindenesetre napi szinten érdemes informáltnak lennünk, a SEO-snak, a vállalkozások tulajdonosainak és természetesen összességében egy mindenkinek aki a sales, marketing szakmában érdekelt lehet.
